Ява (Jawa) - марка мотоциклів, виробництва фірми Jawa, Чехословаччина /Чехія, в місті Ти́нец-над-Са́завою (чеськ. Týnec nad Sázavou) сьогодні компанія JAWA Moto spol. s r.o. . Початок виробництва мотоциклів 1928 рік.
Світову популярність компанії Jawa принесли повоєнне сімейство мотоциклів з двотакними двигунами об’ємом 250 та 350 куб. см. 

У 1922 році чеський механік, інженер Франтішек Янечек (1878–1941) відкрив в Празі збройовий завод «Zbrojovka Eng. Frantisek Janesek», а шість років потому вирішив його перепрофілювати та налагодити виробництво мотоциклів. Перший патент на виробництво був куплений у німецької фірми Wanderer. Базовою моделлю для виробництва став мотоцикл Wanderer 500. Назва нової марки немає нічого спільного з островам Ява, вона була утворена злиттям перших літер імен власника Франтішека Янечека (чеськ. František Janeček) і назви фірми «Вандерер» (Wanderer) - JAneček WАnderer JAWA.[1]
Нове виробництво завод почав в 1928 році, а в 1929 з конвеєра вперше зійшов мотоцикл Jawa-500 OHV, та була зареєстрована торгова марка Jawa. Мотоцикл , мав чотиритактний двигун об'ємом циліндрів 500 куб. см., мав досить складну конструкцію, був дорогим у виробництві та не користувався попитом. Але вже в цьому мотоциклі проявився власний стиль Jawa: фарбування в червоний колір з жовтими ліновками.
Успіх до марки прийшов з освоєнням в 1931 році легкого мотоцикла з двотактним двигуном з об'ємом 175 куб. см. Jawa-175 Villiers. Виробництво велось на новому заводі в місті Тинец-над-Сазавою. Ця легка (70 кг) машина оснащена англійським ліцензійним двигуном Villiers була здатна розвивати швидкість до 80 км / год, витрата палива складала 3,5 літра на 100 км. Перший рік виробництва став успішним, було продано більше 3000 мотоциклів Jawa 175, це майже в три рази перевищило продажі моделі Jawa 500 протягом трьох років.
У 1934 році було освоєно виробництво Jawa -350 SV (двотактний двигун 350 куб.см.) , в 1935 р. чотиритактну модель з об'ємом двигуна 350 куб.см. Jawa -350 ОНV , потім двотактну Jawa-250 Special з об'ємом двигуна 250 см3. У 1937 р почався випуск мотовелосипеда Jawa -Robot. В цей період підприємство також виробляло легкові автомобілі по ліцензії DKW.[2]
Після окупації Чехословаччини в 1938 році завод перейшов під контроль німецької влади і почав виробництво та ремонт військової техніки. Однак, розробка нових моделей мотоциклів продовжувалась. В 1941 році помер, інженер Франтішек Янечек , його послідовники продовжили справу засновника компанії. Наприкінці 1944 року , таємно від окупаційної влади, підприємством були підготовлені до виробництва нові моделі мотоцикла з двотактними двигунами об'ємом 250 та 350 куб.см. і задньою підвіскою свічкового типу базовані на конструкції DKW 125.[3]
Після війни завод «Zbrojovka Eng. Frantisek Janesek» було націоналізовано і вже в травні 1945 році відновлено виробництво мотоциклів. У 1946 р нова модель Jawa Perak 250 на Паризькому автосалоні викликала сенсацію та отримала золоту медаль. За м'якість ходу мотоцикл отримав назву «Pérák» (пружний). Ще кілька років поспіль Jawa Perak 250 був першою в світі моделлю мотоцикла повоєнної розробки.[1]
Коментарі
Дописати коментар